Arla
Arla velger biogass til melkeinnsamling
I 2022 utvidet Arla bruken av biogass til melkeinnhentingen. Dette er mulig takket være IVECO S-Way, som kjører på biogass. Til tross for den økende interessen for elektriske kjøretøy ser Robert Sandström, innkjøps- og logistikksjef i Arla Finland, biogass som den mest bærekraftige løsningen akkurat nå.
Arla velger biogass til melkeinnsamling
Det internasjonale meieriselskapet Arla henter melk fra 370 melkegårder i Finland, inkludert Åland. I omtrent fem år har Arla brukt biogassbiler til å distribuere produktene sine i Finland, og i 2022 begynte de også å bruke biogass til innsamling av melk.
Arla har rundt 400 ansatte i Finland og produserer produkter i de fleste melkebaserte produktkategorier – med melk som den viktigste råvaren.
I 2019 begynte biogassbiler å bli brukt til distribusjon av Arlas produkter i Finland, og i 2022 ble strategien utvidet ved å bruke biogass også til innsamling av melk. Dette er mulig med en IVECO S-Way, som går på biogass. Selv om elektrifisert transport er på fremmarsj, mener Robert Sandström, innkjøps- og logistikksjef i Arla Finland, at biogass er det beste alternativet i dag.
– Gassbiler er en del av vår fremtidige strategi. Vi har valgt å kjøre på biogass fordi vi mener det er det mest miljøvennlige drivstoffet som finnes i dag. Det er også lett tilgjengelig og har god rekkevidde. Selv om vi har melkehenting hele veien til Åland, er det enkelt å kjøre på biogass, ettersom vi kan fylle drivstoff i havnen på fastlandet og likevel ha nok drivstoff til hele ruten, forklarer Robert Sandström og fortsetter:
– Vi reduserer utslippene med 90 prosent og kutter drivstoffkostnadene sammenlignet med diesel. I tillegg kan vi kjøre langt på én tanking. I Arla er vi også interessert i biogass i større skala. Melkegårder produserer mye biomasse som kan brukes i biogassproduksjon. Vi har derfor prosjekter på gang for å få gårdene til å bygge egne biogassanlegg, og ambisjonen er at lastebilene våre i fremtiden skal kunne kjøre på biogass produsert av våre egne gårder.
Det viktigste etter kua
Ved valg av lastebil ble det tatt hensyn til flere aspekter, blant annet rekkevidde, servicevennlighet og førerhusdesign. Derfor falt valget på IVECO S-Way.
– Det viktigste når vi velger lastebil, er driftssikkerhet, miljøvennlighet og egnethet for melkeinnhenting. Vi har brukt IVECO S-Way siden 2022 fordi den oppfyller kriteriene våre, er pålitelig og har en god rekkevidde. Men fremfor alt var muligheten for å kjøre på biogass det viktigste, forklarer Robert Sandström og fortsetter:
– I dag har vi to IVECO S-Way-lastebiler i melkeinnsamlingen, hvorav den ene går på biogass. Vi bruker IVECO S-Way i et tredagersskift; med en hviledag, en innsamlingsdag og en dag der den transporterer melken tilbake til meieriet. Det er en moderne, komfortabel og ergonomisk lastebil som sjåførene har vært veldig fornøyde med. For oss er lastebilen veldig viktig, den er egentlig det viktigste etter kua.
Strenge tidsskjemaer krever pålitelig effektivitet
I løpet av en innsamlingsdag besøker Arlas lastebil en rekke forskjellige melkebruk – besøk som følger en streng tidsplan. Dette stiller høye krav til bilens pålitelighet og servicevennlighet.
– Pålitelighet er veldig viktig for oss. Vi må hente melken i henhold til tidsplanen vår, for melken på gården venter ikke. Derfor er det viktig at lastebilen lever opp til forventningene våre, og det synes vi at vi får med IVECO. Samtidig oppfyller de servicekravene våre, ettersom vi har flere servicepunkter langs ruten hvis vi trenger hjelp. Vi er fornøyde med IVECO S-Way, og setter spesielt pris på muligheten for å kjøre på biogass, avslutter Robert Sandström.
Arla
Arla velger biogass til melkeinnsamling
GE-CON AS
GE-CON KJØRER IVECO PÅ GRUNN AV KJØRETØYENES PÅLITELIGHET, NOE SOM GIR DEM ØKONOMISK GEVINST
TRÆ & BUSK
FOR Å VÆRE MEST EFFEKTIV I SIN VIRKSOMHET, HAR TRÆ & BUSK VALGT IVECO DAILY TIL SINE OPPGAVER